Ovatko sähköautot ympäristöystävällisiä?

Muun muassa Sitra suosittelee bensiini- tai dieselauton vaihtoa sähköautoon keinona pienentää omaa hiilijalanjälkeä. Sähköautot eivät tuota lainkaan pakokaasuja, ja sen tarvitsema energia voidaan tuottaa uusiutuvilla energialähteillä – esimerkiksi omalle katolla asennettavilla aurinkopaneeleilla. Jos harkitset sähköautoa, vieraile MB Mobilen sivuilla. MB Mobile myy uusia autoja ja vaihtoautoja. Voit tietyin ehdoin saada 2000 euroa valtion hankintatukea uuden sähköauton ostoon tai pitkäaikaisvuokraukseen (mutta vain vuoteen 2021 asti).

Lue myös tämä artikkeli, missä tutkitaan sitä, ovatko sähköautot aivan oikeasti ympäristöystävällisiä. Muista, että jos omistat vanhan auton, millä ajetaan vain vähän, ei autoa kannata vaihtaa uuteen sähköautoon ainakaan ympäristösyistä, sillä uusien autojen valmistaminen aiheuttaa isot päästöt.

Sähköauton käyttämisen plussat ja miinukset

Sähköautoissa on sekä hyviä että huonoja puolia. Sähköauton hyviin puoliin kuuluu se, että se on varsin energiatehokas, pakokaasuton ja hiljainen.

Sähköauton miinus on lyhyt toimintasäde. Kovin pitkiä matkoja edullisella ja kompaktilla sähköautolla ei pääse, sillä pitkien matkojen vaatima isompi akku tarkoittaa lisää painoa ja lisää hintaa. Suomessa myydyissä sähköautoissa on usein 20–30 kWh akku, millä pääsee 150–250 kilometriä. Jos autolla tulisi voida ajaa yhtäjaksoisesti 300– 450 kilometriä (eli esimerkiksi Joensuusta Tampereelle), tarvitaan autoon 40–60 kWh akku. Isoimmat eli 75–95 kWh akut riittävät yli 500 kilometrin ajoihin. Dieselauton toimintasäde yhdellä 50 litran tankillisella on noin 1000 kilometriä, ja bensiiniautolla noin 600 kilometriä. Sähköautojen akkuja kehitellään koko ajan, joten ehkä jo lähitulevaisuudessa sähköauton toimintasäde alkaa kilpailla bensiini- ja dieselautojen kansa.

Tesla

Sähköautojen energiankulutus (10–15 kWh/100 km) on kuitenkin pienempi kuin 5 litraa satasella vievissä dieselautoissa – ne tarvitsevat noin 50 kWh/100 km. Sähköautot kuluttavat energiaa huomattavasti vähemmän kuin 8 l/100 km kuluttavat bensiiniautot, joiden keskimääräinen energiankulutus on noin 72 kWh/100 km.

Sähköauton ”tankkaaminen” on hitaampaa ja vaivalloisempaa kuin esimerkiksi bensa-auton tankkaaminen. Moderneimmat sähköautot voi pikaladata noin puolessa tunnissa, mutta se vaatii niin suuren virran, ettei pikalatausta voi tehdä kotioloissa. Autoa voi ladata yön yli, jotta se on täynnä liikkeelle lähdettäessä. Jotta akku riittäisi ilmoitetun matkan verran, ei kannata ajaa kovin lujaa tai kovin viileässä pakkaskelissä. Ilmastointia ja lämmityslaitettakin kannattaa käyttää säännöstellen, jotta pääsee perille yhdellä latauksella. Varmuuden vuoksi on hyvä selvittää, onko matkan varrella latauspisteitä.

Sähköauton hyvä puoli on ajamisen edullisuus, sillä energiakulut ovat alle 2 euroa per sata kilometriä – eli siis 4 kertaa vähemmän kuin dieselauton energiakustannukset (noin 8 €/100 km). Jokainen voi oman auton käyttönsä perusteella laskea, missä vaiheessa sähköauton tuomat säästöt ovat maksaneet auton kalliimman hankintahinnan takaisin.

Sähköauto ja ympäristöystävällisyys

Se, ettei sähköautosta synny pakokaasuja, ei vielä kerro koko totuutta sähköauton ympäristöystävällisyydestä. Jos sähköautoon ladattava sähkö tuotetaan hiilivoimalla, voi sähköauton käyttäminen tuottaa jopa enemmän päästöjä kuin dieselauton käyttäminen. Jos sähkö tuotetaan ilman hiilidioksidipäästöjä (eli esimerkiksi tuuli- tai aurinkovoimalla), voi autolla ajella lähes nollapäästöin. Norja on esimerkillinen maa, onhan Norjassa käytettävä sähkö miltei 100-prosenttisesti vesivoimalla tuotettua.

Tämä kuulostaa niin houkuttelevalta, että Liikenne- ja viestintäministeriö esitti hiljattain bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynnin kieltämistä viimeistään vuoteen 2045 mennessä.

Dieselautojen vaihtaminen sähköautoihin ei kuitenkaan ole oikotie onneen. Sähköautot eivät missään nimessä ole päästöttömiä. Vaikka auto kulkisikin ekoenergialla, syntyy auton valmistuksesta iso päästötaakka. Sähköauton valmistukseen kuluu noin 33 % enemmän energiaa kuin esimerkiksi dieselauton valmistukseen, joten sähköauto lähtee polttomoottoriautoon verrattuna ”takamatkalta”. Sähköautosta tulee dieselautoa ympäristöystävällisempi vasta 50 000–70 000 kilometrin jälkeen.

Kun pohditaan sähköauton todellisia ympäristövaikutuksia, on otettava huomioon auton koko elinkaari aina kierrätykseen asti, ja analysoitava eristeisen tarkasti akun kokoa, akkukemiaa ja sitä, millaisilla energianlähteillä se on valmistettu – eniten energiaa kuluu nimittäin juuri akun valmistukseen. Esimerkiksi Etelä-Koreassa käytettävä sähkö on yli 90-prosenttisesti tuotettu fossiilisilla polttoaineilla. Etelä-Koreassa sähköauton ajaminen ja lataaminen ei siis ole kovin ympäristöystävällistä. Ympäristön kannalta on paras, että ajaa ensin vanhan autonsa loppuun, ja sitten ostaa huolella valitun uuden sähköauton – ja lataa sen vain uusiutuvilla polttoaineilla tuotetulla sähköllä.